30 March, 2012

Sajak T5: Pasar Perasaan


Tema
Perbincangan kosong di kedai kopi. Seringkali dikatakan kedai kopi sebagai tempat perdebatan pengunjungnya. Hujah mereka kosong tanpa fakta dan ilmu. Hanya sekadar meluahkan perasaan. Seringkali juga berlaku perdebatan yang sia-sia kerana dikuasai emosi.

Persoalan
1. Persoalan perbincangan kosong dan tidak ilmiah hanya sekadar menghamburkan kata-kata dan meluahkan perasaan.

2. Persoalan luahan pendapat akan menjadi sia-sia kerana kurangnya kebijaksanaan.

3. Persoalan pendapat tanpa ilmu dan fakta mudah dipatahkan dan ditepis.

4. Persoalan kepentingan ilmu pengetahuan dalam menyampaikan hujahan.

Bentuk
1. Bebas

2. Terdapat 7 rangkap

3. Rima akhir baris-baris ayat
• Rangkap 1 terdapat 3 baris ayat. Rima akhirnya abb
• Rangkap 2 terdapat 4 baris ayat. Rimanya abcd
• Rangkap 3 terdapat 5 baris ayat. Rima akhirnya abbcd
• Rangkap 4 terdapat 3 baris ayat. Rima akhirnya abc
• Rangkap 5 terdapat 3 baris ayat. Rima akhirnya abc
• Rangkap 6 terdapat 5 baris ayat. Rima akhirnya aaabb
• Rangkap 7 terdapat 2 baris ayat. Rima akhirnya ab

Nada

Sinis


Gaya bahasa
1. Ayatnya pendek-pendek
Contohnya ; ini pasar perasaan

2. Diksi – mudah difahami dan puitis.
Contohnya :bagai ranting kering

3. Aliterasi – perulangan konsonan’n’
Contohnya :: di tengah-tengah penjual dan pembeli


4. Asonansi – perulangan vokal ’i’
Contohnya : kususuri sungai sibuk ini

5. Personifikasi
Contohnya : ini pasar tidak berakal

6. Metafora
Contohnya : pasar perasaan , sungai manusia

7. Simile
Contohnya : bagai kayu buruk.

8. Epifora
Contohnya ; kumasuki pasar ini
kususuri sungai sibuk ini

Nilai
1. Nilai rasional . Kerasionalan diperlukan dalam menyampaikan maklumat.

2. Nilai kerajinan. Kerajinan diperlukan untuk mencari ilmu untuk menguasai kemahiran

3. Nilai kebijaksanaan. Nilai ini diperlukan untuk mengemukakan maklumat

4. Nilai kesabaran . Kesabaran diperlukan dalam menghadapi cabaran hidup..

5. Nilai keprihatinan . Keperihatinan terhadap persekitaran amat diperlukan..

Pengajaran
1. Kita hendaklah mendengar dengan teliti sebelum memberi pendapat.

2. Kita mestilah mengemukakan pendapat yang bernas dan berfakta

3. Kita janganlah beremosi ketika berdebat kerana ini akan mendedahkan kelemahan diri sendiri.

Sajak T5: Kecek



Tema
Sikap amanah. Dalam mencari rezeki kita perlu amanah kerana wang yang diperoleh digunakan untuk menyara keluarga. Golongan yang berjawatan didapati seringkali pecah amanah untuk hidup mewah berbanding golongan yang berpendapatan rendah.

Persoalan
1. Persoalan sikap pecah amanah oleh golongan berjawatan tinggi.
2. Persoalan golongan miskin terus dibenggu kemiskinan dan hidup susah.
3. Persoalan setiap perbuatan pasti mendapat balasan seperti yang dijanjikan oleh Allah

Bentuk
1. Bentuk bebas

2. Jumlah rangkap - 4 rangkap
- Rangkap 1 - 8 baris ayat
- Rangkap 2 - 11 baris ayat
- Rangkap 3 - 12 baris ayat
- Rangkap 4 - 5 baris ayat

3. Rima akhir setiap rangkap
- Rangkap 1 – abbcddba
- Rangkap 2 – abcdccedccb
- Rangkap 3 – abcccdebcfgc
- Rangkap 4 – abcbd

Nada
Sinis. 


Gaya Bahasa
1. Ayatnya pendek-pendek
Contohnya ; di kampung

2. Diksi – mudah difahami
Contohnya: seorang nelayan

3. Aliterasi – perulangan konsonan’n’
Contohnya : dan mengunci sedozen anak-anaknya

4. Asonansi – perulangan vokal ’a’
Contohnya :di dalam pagar sengsara

5. Perulangan perkataan ’di’
Contohnya :di sebuah, di pantai

6. Metafora 
Contohnya : akaun kemiskinan, ruang kedaifan, pagar sengsara, akaun sengsara, 
pusaran nasib, papan hidupnya, rumah keadilan

7. Perlambangan
Contohnya ; akaun, musim berlumut.



Nilai
1. Nilai amanah dalam menjalankan tugas. Apabila menjalankan tugas, laksanakan dengan penuh amanah.

2. Nilai bertanggungjawab dalam mencari rezeki yang halal.Bertanggungjawablah untuk mencari yang halal. 

3. Nilai kegigihan berusaha walaupun mengalami kesusahan. Walaupun kesusahan melanda, kita perlu gigih berusaha mencari rezeki.

4. Nilai simpati terhadap nasib golongan kurang berada.Perasaan ini perlu wujud terhadap golongan kurang berada.

5. Nilai rasional dalam peredaran kehidupan.Untuk menjalani kehidupan, kerasionalan amat diperlukan.


Pengajaran
1. Kita hendaklah amanah semasa menjalankan tugas.

2. Kita hendaklah menjadi seorang bapa yang bertanggungjawab mencari rezeki
yang halal.

3. Kita tidak boleh mencari kekayaan dengan menindas orang lain.


Sajak T5: Dirgahayu Bahasaku


Tema
Semangat cinta akan bahasa Melayu. Bahasa Melayu perlu dimartabatkan supaya mampu bersaing dengan bahasa-bahasa yang lain. Peranan ini perlu dimainkan oleh semua pihak.

Persoalan
1. Persoalan kepentingan memartabatkan bahasa Melayu.Bahasa Melayu perlu dimartabatkan di negara ini. 
2. Persoalan perjuangan memartabatkan bahasa. Perjuangan memartabatkan bangsa dipertanggungjawabkan kepada semua orang Melayu.
3. Persoalan sejarah kegemilangan Bahasa Melayu.Bahasa Melayu mempunyai sejarah kegemilangannya yang tersendiri.
4. Persoalan kepentingan Bahasa Melayu sebagai alat komunikasi. Bahasa Melayu berperanan sebagai alat komunikasi yang penting.

Bentuk
1. Bebas
2. Terdapat 5 rangkap
3. Rima akhir baris-baris ayat
• Rangkap 1 terdapat 4 baris ayat. Rima akhirnya abcd.
• Rangkap 2 terdapat 5 baris ayat. Rima akhirnyanya aabab
• Rangkap 3 terdapat 5 baris ayat. Rima akhirnya abbcc
• Rangkap 4 terdapat 5 baris ayat. Rima akhirnya aaabb
• Rangkap 5 terdapat 7 baris ayat. Rima akhirnya abaccaa

Nada
Patriotik

Gaya Bahasa
1. Ayatnya pendek-pendek
Contohnya :setia dan amanah

2. Diksi – mudah difahami dan puitis
Contohnya; warga yang berbudi

3. Aliterasi – perulangan konsonan’m’
Contohnya : hak bangsaku memilikimu


4. Asonansi – perulangan vokal ’a’
Contohnya : Sejarah bangsa mencatatkan kegemilangan

5. Sinkope . 
Contohnya: mu, ku, tak

6. Metafora
Contohnya : lautan bijaksana, mutiara silam, lagu bahasamu

7. Perlambangan
Contohnya ; pejuangku, pelautku, pulau

8. Personifikasi
Contohnya : bahasaku mencengkam, suaramu tumbuh.

9. anafora
Contohnya ; hak bangsaku memilikimu
hak bangsaku mendaulatkanmu

10. Epifora
Contohnya ; hak bangsaku memilikimu
hak bangsaku mendaulatkanmu


Nilai
1. Nilai bersopan santun. Penggunaan bahasa yang betul membolehkan nilai budi bahasa dapat dilahirkan dalam komunikasi.
2. Nilai setia pada bangsa. Apabila memartabatkan bahasa maka nilai setia dapat ditunjukkan.
3. Nilai amanah dalam meneruskan warisan bangsa.Warisan bangsa perlu dipertahankan.
4. Nilai mencintai bahasa bangsa sendiri. Sesuatu bangsa bertanggungjawab mencintai bahasanya sendiri. 
5. Nilai bersatu padu semasa menggunakan bahasa yang sama Penggunaan bahasa yang sama dapat memupuk nilai bersatupadu..
6. Nilai kegigihan dalam memastikan bahasa Melayu terus digunakan.Sifat ini penting agar penggunaan bahasa Melayu dapat diteruskan.

Pengajaran
1. Kita hendaklah mencintai bahasa Melayu hendaklah sepenuh jiwa.

2. Kita hendaklah bertanggungjawab mempertahan dan memartabatkan bahasa Melayu .

3. Kita perlu berusaha gigih untuk mendaulatkan bahasa Melayu.

4. Kita mestilah memartabatkan bahasa Melayu supaya berkembang dan mendapat perhatian masyarakat dunia.


Sajak T5: Di Bawah Langit Yang Sama


Tema
Kesamatarafan manusia walau di mana-mana mereka berada. Walaupun manusia itu berada dan dipisahkan oleh sempadan, mereka setaraf dan mengimpikan kehidupan yang aman dan harmoni.

Persoalan
1. Persoalan keindahan alam semula jadi di sesuatu tempat. Setiap tempat mempunyai keindahan alam semulajadi yang tersendiri.

2. Persoalan harapan dan impian manusia sejagat untuk kehidupan yang aman dan harmoni.Setiap orang mempunyai impian dan harapan untuk kehidupan yang aman dan harmoni.

3. Persoalan garis sempadan seringkali memisah dan membezakan manusia.Manusia dipisahkan oleh faktor geografi.

4. Persoalan kepentingan nilai hormat dan menghormati antara manusia. Nilai ini penting dalam kehidupan.


Bentuk
1. Bebas

2. Terdapat 4 rangkap dalam sajak ini.

3. Rima akhir baris-baris ayat
• Rangkap 1 terdapat 6 baris ayat. Rima akhirnya aabbaa.
• Rangkap 2 terdapat 7 baris ayat. Rimanya aabbbca
• Rangkap 3 terdapat 8 baris ayat. Rima akhirnya abcabbbb
• Rangkap 4 terdapat 9 baris ayat. Rima akhirnya aabbbcdeb

Nada
Sinis

Gaya Bahasa
1. Ayatnya pendek-pendek
Contohnya : Di bawah langitnya 

2. Diksi – mudah difahami dan puitis
Contohnya: Aku suka gerimis di Kota London. 

3. Kata pinjaman bahasa Inggeris 
Contohnya :i visa, pasport, 

4. Aliterasi – perulangan konsonan’n’
Contohnya : : pohon-pohon hijau atau aneka warna

5. Asonansi – perulangan vokal ’i’
Contohnya : berkongsi siang miliki malam

6. Sinkope
Contohnya : mu, ku

7. Perulangan
. Contohnya Di bawah langit ini.

8. kata ganda
. Contohnya : pohon-pohon, peta-peta

Nilai
1. Nilai menghargai keindahan alam. Keindahan alam perlu dihargai.

2. Nilai hormat- menghormati sesama manusia. Nilai ini penting dalam kehidupan seharian.

3. Nilai bertoleransi antara masyarakat. Toleransi penting dalam kehidupan bermasyarakat.

4. Nilai bekerjasama dalam menjayakan sesuatu.Kerjasama penting untuk menjayakan sesuatu.

Pengajaran
1. Kita mestilah menganggap manusia sebenarnya sama taraf walau di manapun mereka berada.

2. Kita mestilah menganggap setiap tempat mempunyai keistimewaannya yang tersendiri.

3. Kita hendaklah sedar bahawa manusia seringkali dipisah dan dibezakan oleh sempadan waktu dan tempat

4. Kita mestilah mewujudkan hubungan harmoni sesama negara dan rakyatnya.

5. Kita hendaklah mengimpikan kehidupan yang lebih baik dan harmoni.


Sajak T5: Bangkitlah



Tema
Kesedaran anak bangsa perlu untuk bangkit daripada leka dalam mengejar arus pembangunan selepas kemerdekaan. Mereka harus merebut kemakmuran negara agar tidak menyesal.

Persoalan

1. Persoalan kepentingan mengejar arus pembangunan.Arus pembangunan perlu disedari dan diikuti oleh anak-anak.

2. Persoalan kemajuan dan pembangunan negara tidak akan menunggu sesiapa yang leka.Kemajuan dan pembangunan negara tidak akan menunggu sesiapapun.

3. Persoalan sumber bumi dan khazanah negara semakin berkurangan.Hal ini perlu disedari oleh semua orang.

4. Persoalan masa depan anak bangsa yang masih leka. Kelekaan anak bangsa merunsingkan penyajak tentang masa depan mereka.

Bentuk
1. Bebas

2. Terdapat 5 rangkap

3. Rima akhir baris-baris ayat
• Rangkap 1 terdapat 4 baris ayat. Rima akhirnya abcd.
• Rangkap 2 terdapat 4 baris ayat. Rimanya abbbc
• Rangkap 3 terdapat 5 baris ayat. Rima akhirnya abccd
• Rangkap 4 terdapat 5 baris ayat. Rima akhirnya abcde
• Rangkap 5 terdapat 4 baris ayat. Rima akhirnya abcd

Nada
Patriotik

Gaya Bahasa
1. Ayatnya pendek-pendek
Contohnya : bangkitlah

2. Diksi – mudah difahami dan puitis
Contohnya : Anak-anak yang sedang lena

3. Aliterasi – perulangan konsonan’n’
Contohnya : burung-burung berterbangan di udara
4. Asonansi – perulangan vokal ’a’
Contohnya: : Anak-anak yang sedang lena

5. Sinkope
Contohnya; kau

6. Perlambangan
Contohnya ; anak-anak, matahari, puncak gunung, madu bumi, perut belantara

7. Personifikasi
Contohnya : burung-burung belum menjamah awan.

Nilai
1. Nilai kegigihan.. Kegigihan diperlukan untuk mengejar kekayaan..

2. Nilai kerjasama ..Semangat ini diperlukan untuk merebut peluang yang ada.

3. Nilai kerajinan. Kerajinan diperlukan untuk memajukan diri.

Pengajaran
1. Kita tidak boleh leka walaupun telah merdeka.

2. Kita perlulah merebut peluang yang ada.

3. Kita perlulah bersaing dengan bangsa lain untuk maju.

4. Kita janganlah leka kerana kelekaan menyebabkan kita menderita dan terus dihimpit kemiskinan.