05 September, 2009

Amalan Pengajaran Pembelajaran Yang Bermakna Dan Berkesan

Pengenalan

Pengajaran merupakan satu proses aktiviti yang khususnya disusun untuk membawa perubahan kepada pelajar. Sebagai seorang guru, banyak amalan perlu dilakukan agar pengajaran dan pemebalajaran di dalam kelas menjadi berkesan dan bermakna kepada pelajar. Suasana pembelajaran dan pengajaran guru akan menjadi hambar dan tidak bermakna kepada pelajar sekiranya mutu pengajaran dan pembelajaran tidak berada pada tahap yang memuaskan. Ini adalah kerana pengajaran dan pembelajaran adalah satu proses menyampaikan ilmu pengetahuan. Justeru, amalan pengajaran dan pembelajaran yang sempurna dan menyakinkan perlu disusun dengan mengutamakan objektif secara jelas, tepat serta mudah difahami. Strategi pengajaran dan pembelajaran perlu dirancang dengan sebaik mungkin supaya matlamat pengajaran tercapai malah pelajar dan guru akan sama-sama berasakan puas setelah tamat satu-satu sesi pengajaran pembelajaran. Sebagai seorang guru, berikut dihuraikan sepuluh cadangan amalan bermakna dan berkesan dalam proses penyampaian pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas. Cadangan ini adalah berdasarkan pengalaman saya yang baru tujuh belas tahun mengajar pada dua peringkat iaitu sebagai guru di sekolah rendah selama lapan tahun dan di sekolah menengah selama sembilan tahun. Cadangan-cadangan itu adalah seperti berikut ;

1. Merancang Persediaan Sebelum Mengajar

Sebelum memulakan sesuatu sesi pengajaran pembelajaran saya akan merancang satu persediaan untuk mengajar. Langkah pertama yang lakukan adalah mengenalpasti tajuk yang hendak diajar. Pemilihan tajuk ini boleh dirujuk melalui Huraian Sukatan Pelajaran (HSP) HSP yang dibekalkan kepada kita. Dapatkan HSP ini daripada Ketua Panitia matapelajaran. Setelah itu saya akan menentukan dan menyenaraikan beberapa objektif yang harus dikuasai oleh pelajar saya selepas sesi pengajaran dan pembelajaran nanti. Dalam hal ini saya akan cuba mengambilkira tahap kebolehan pelajar saya agar sesi pengajaran pembelajaran itu akan lebih memudahkan saya dan pelajar yang akan menerima pelajaran itu nanti. Setelah saya dapat menetukan objektif pengajaran, seterusnya saya akan merancang apakah aktiviti-aktiviti yang sesuai dijalankan untuk diserapkan dalam sesi pengajaran pembelajaran saya. Aktiviti-aktiviti tersebut mestilah bersesuaian, menarik, kepelbagaian teknik penyampaian, mempunyai bahan bantu mengajar yang mampu memberansangkan minat pelajar dan tidak menjemukan. Bagi saya sekiranya perancangan aktiviti-aktiviti di atas dapat dilaksanakan, pastinya pengajaran dan pembelajaran yang saya laksanakan untuk matapelajaran berkenaan akan menjadi bermakna dan berkesan kepada pelajar. Saya perlu bertanggungjawab untuk mempastikan pengajaran saya berkesan dan dapat diterima oleh pelajar saya selain mencapai objektif yang saya kehendaki tadi.

2. Proses Pengajaran

Dalam proses menyampaikan ilmu kepada pelajar, saya menyedari bahawa saya harus dapat memainkan peranan sebagai pendidik, pembimbing, pembaru, agen perubahan, teladan, pencari, penyelidik, pengasuh, penasihat, pendorong, kaunselor, pereka, pencerita, pelakon, motivator, pencetus ilham dan idea, pengurus, perancang,pemerhati, penilai, rakan, penguatkuasa peraturan, pemberi petunjuk, ibu atau bapa, saudara, pengasuh dan apa-apa sahaja yang dapat menyenagkan pelajar di dalam kelas. Justeru, langkah pertama yang harus saya laksanakan untuk proses pengajaran ini, saya perjelaskan kepada semua pelajar di dalam kelas berkenaan apakah objektif pengajaran yang saya kehendaki daripada setia pelajar untuk sesi pengajaran pembelajaran pada hari tersebut. Penjelasan awal ini sangat penting untuk membantu pelajar menguasai pelajaran malah membantu saya untuk mencapai objektif pelajaran pada sesi berkenaan. Setelah objektif pengajaran diketahui dan difahami, saya memulakan sesi pengajaran dengan set induksi atau aktiviti pengenalan pengajaran pembelajaran. Sebaiknya dalam set induksi ini saya akan menagitkannya dengan pelajaran-pelajaran yang lepas dan disesuaikan dengan pengalaman sedia ada pelajar. Ini perlu dilakukan untuk menaikkan mood pelajar kepada pelajaran tersebut. Dalam masa yang sama juga saya harus mempersembahkan bahan bantu mengajar agar mood pelajar saya akan berterusan. Sesi set induksi ini jangan terlalu panjang. Sekiranya masa sesi pengajaran pembelajaran itu berlaku untuk tempoh empat puluh minit ( satu masa ) saya akan cuba gunakan lima hingga tujuh minit untuk sesi ini. Tetapi jika masa sesi pengajaran pembelajaran itu berlangsung untuk tempoh lapan puluh minit, saya akan gunakan sepuluh minit untuk set induksi. Kalau masa untuk set induksi terlalu panjang, ia akan membosankan pelajar kerana pelajar akan tertanya-tanya dalam diri mereka kemanakah guru ini hendak membawa saya.

3. Berpakaran Mengurus Kelas

Kelas atau bilik darjah merupakan tempat yang tetap untuk menjalankan sesi pengajaran pembelajaran. Selain daripada pelajar, banyak harta benda yang terdapat di dalam kelas sebagai membantu pelajar untuk mendapatkan ilmu pengetahuan. Antara harta-benda tersebut adalah seperti kerusi meja, papan tulis, gambar-gambar, sudut papan kenyataan, sudut-sudut matapelajaran, alat-alat pembersih seperti penyapu, penyodok sampah, pemadam papan tulis, almari buku, lampu, kipas, suiz elektrik dan sebagainya. Benda-benda ini harus diurus dengan baik. Saya sepatutnya dapat menunjukkan kepada pelajar saya bagaimana saya mengurus benda-benda ini supaya selamat. Tunjukkan cara merekod benda-benda ini. Pamerkan rekod itu di dalam kelas dan maklumkan kepada semua pelajar di dalam kelas itu bahawa menjadi tanggungjawab bersama ini menjaga keselamatan benda-benda ini daripada rosak ataupun hilang. Kelas juga harus ditadbir supaya sentiasa ceria dan kelihatan kondusif. Kedudukan susunan pelajar dan kerusi meja harus dapat mengawal disiplin pelajar agar mereka dapat mengikut sesi pengajaran dengan lancer dan berkesan. Untuk itu , saya harus dapat mempastikan mana-mana pelajar yang lemah atau bijak, berkebolehan atau kurang menguasai, tinggi atau rendah, rabun penglihatan atau sebaliknya, pendiam atau aktif, degil atau penurut arahan dan sebagainya yang berkaitan dengan kemampuan menerima sesuatu pengajaran daripada guru. Saya harus bijak menguruskan kelas kerana saya adalah model ikutan pelajar saya. Sekiranya amalan ini dapat saya lakukan, sesi pengajaran pembelajaran saya di dalam kelas akan menjadi bermakna kepada setiap pelajar. Saya percaya kepada kata-kata cerdik pandai yang mengatakan kelas yang ceria, kondusif dan ditadbir urus dengan baik dan sempurna mampu meningkatkan kecemerlangan akademik dan moral pelajar dan kepercayaan serta keyakinan kepada guru.

4. Memberi Latihan, Penilaian Dan Pentaksiran

Pada akhir sesi pengajaran pemeblajaran di dalam kelas, saya akan memberi latihan dan penilaian kepada pelajar saya. Aspek yang diberikan penekanan ketika membuat latihan ialah kejujuran. Ia adalah sebahagian daripada tanggungjawab dan dilakukan bukan kerana terpaksa atau dipaksa atau melaksanakan sekadar melepas batuk di tangga, tidak menipu dengan cara meniru rakan secara menyalin semula jawapannya, belajar menerima hakikat iaitu menyatakan kemampuan sebenar. Ini membolehkan saya membuat penambahbaikan. Dengan keputusan dari latihan itu, pelajar dapat mendengar nasihat guru dan melaksanakan tugasan dengan baik. Sebaik-baiknya, setiap tajuk yang dipelajari diberikan latihan untuk dilaksanakan di minit-minit terakhir. Sekiranya latihan itu tidak dapat diselesaikan di dalam kelas pelajar boleh menyambung tugasan itu di luar kelas atau di rumah sebagai kerja rumah. Saya akan menggalakkan pelajar menjawab latihan mengikut teknik jawapan yang betul dan jawapan yang dikemukakan itu adalah betul. Saya akan membenarkan pelajar berbincang dengan rakan-rakan sekiranya tidak yakin dengan jawapan yang diberikan itu. Nasihatkan mereka secara ikhlas supaya mereka tidak menyalin terus daripada jawapan rakannya itu. Berikan penekanan bahawa pelajar yang ikhlas dan yakin dengan pekerjaan akan mudah mencapai kejayaan dan keberkatan.

5. Mengadakan Sesi Pemulihan, Pengukuhan dan Pengayaan

Bagi memastikan pencapaian pelajar yang berterusan saya juga akan mengendalikan program pemulihan, pengukuhan dan pengayaan. Program ini boleh dilaksanakan di masa pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah. Saya akan cuba mengenal pasti pelajar yang masih tidak menguasai tajuk atau bidang berkenaan kemudian diberi pemulihan segera. Sekiranya masa tidak mencukupi, saya akan melanjutkannya di luar bilik darjah iaitu semasa lapang atau di luar waktu persekolahan. Manakala bagi program pengukuhan dan pengayaan, ia akan saya lakukan dari masa ke semasa melalui kelas-kelas tambahan atau tugasan tambahan yang diberikan kepada murid untuk diselesaikan secara individu atau kelompok. Ia lebih intensif dilaksanakan beberapa minggu sebelum peperiksaan semester atau percubaan. Selepas setia kali peperiksaan saya akan membuat analisa keputusan untuk melihat kelemahan dan kekuatan murid kemudian tindakan susulan dijalankan bagi membantu meningkatkan kemahiran.

6. Pemupukan dan Penerapan Nilai

Saya menggunakan pendekatan ini bagi memandu pelajar ke arah menghayati dan mengamalkan nilai-nilai murni serta mengaitkan dengan isu-isu yang berkaitan dengan nilai secara rasional. Adakala nilai-nilai intrinsik dalam beberapa mata pelajaran sama dengan nilai sejagat (universal), misalnya kejujuran dalam melaporkan dapatan fakta dalam buku teks dengan kejujuran dalam urusan hidup harian. Saya yakin nilai intrinsik ini boleh mengukuhkan nilai-nilai murni yang hendak dipupuk. Selain itu saya memupuk nilai-nilai murni dalam kalangan pelajar melalui kandungan sukatan mata pelajaran sejarah seperti yang berlaitan dengan tema kemerdekaan, sewaktu melaksanakan kerja kumpulan, menjalankan kerja projek dan amalan harian yang menjadi budaya sekolah.

7. Amalan Penyoalan Berfokus

Dalam usaha memperkembangkan daya efektif pelajar, saya akan ajukan beberapa soalan-soalan yang sesuai, beraneka dan mencabar supaya proses intelek pelajar sentiasa aktif. Soalan-soalan lebih berfokus kepada inkuiri supaya mereka dapat berfikir untuk memahami konsep, faktor penyebab, membuat perbandingan, membuat ramalan dan menilai. Contohnya dalam mata pelajaran sejarah, pelajar akan mempelajari fakta-fakta tentang kaum-kaum zaman dahulu. Soalan seperti bagaimanakah kehidupan sesuatu kaum pada masa itu, apakah bahasa yang digunakan; apakah kemajuan yang dicapai oleh kaum itu; menggalakkan pelajar berfikir, menimbang sesuatu dan membuat rumusan dengan tepat. Kaedah penyoalan saya bergantung kepada situasi dan menilai pengetahuan sedia ada dalam kalangan pelajar. Ada kala saya meminta pelajar lain memberi rangsangan dalam membantu seseorang pelajar memberi jawapan yang tepat. Saya sentiasa menggalakkan pelajar memberi idea tanpa memperdulikan jawapan itu betul atau salah. Penghargaan dan pengukuhan adalah amalan yang berkesan bagi menarik minat pelajar dalam proses pengajaran dan pembelajaran.

8. Melatih Pelajar Menguasai Kemahiran Belajar

Salah satu perkara yang menjadi amalan saya dalam menyampaikan proses pengajaran pembelajaran ialah memberi penekanan kepada penguasaan kemahiran belajar. Kesannya pelajar akan lebih berdikari dan melahirkan apa yang disebut sebagai kemenjadian murid.. Contohnya saya akan menggalakkan pelajar membuat perbandingan persamaan dan perbezaan, menyatakan idea-idea utama, mengelas atau menyusun fakta dan peristiwa mengikut urutan, mengkaji apa yang telah dipelajari, mengaplikasi konsep, fakta, prinsip dan teori dalam situasi baru bagi menyelesaikan masalah di samping mengenal pasti kekuatan dan kelemahan sesuatu peristiwa untuk ramalan akan datang. Saya juga akan mendedahkan dan melatih mereka dengan kemahiran teknologi maklumat dan penggunaan komputer sepenuhnya dalam pengajaran. Beberapa kumpulan pelajar dibentuk dan terlibat secara langsung membuat bahan bantu belajar di makmal komputer sekolah. Proses belajar bagi mereka telah bertambah iaitu melibatkan pembacaan, mencari dan menulis fakta, membuat persembahan dalam kelas dan mendokumentasi sebagai bahan bantu belajar. Selama saya bertugas dan mengajar pelajar tingkatan empat dan lima, keberkesanan amalan ini terbukti apabila peratus gagal dalam kalangan pelajar amat kecil.

9. Pembelajaran Akses Kendiri

Untuk menjadikan pengajaran dan pembelajaran bermakna, saya juga akan menggunakan kaedah Pembelajaran Akses Kendiri (PAK). Kaedah ini merupakan pendekatan pembelajaran yang memberi akses kepada sumber pembelajaran. Kaedah ini membolehkan pelajar saya mendapat pengetahuan dan kemahiran secara berdikari. Dalam program PAK, pelajar saya akan belajar mengikut minat, keperluan, tahap kemampuan serta gaya pembelajaran mereka. Bagi membolehkan pelajar saya mendapat maklum balas tentang pencapaian dan kemajuan mereka, progran PAK meyediakan pentaksiran kendiri. Dalam P&P ‘Daripada Pelajar Untuk Pelajar’ ini pelajar dikehendaki:

a) Mengenal pasti keperluan mereka

b) Mengenal pasti tahap kebolehan mereka sendiri

c) Menetapkan matlamat pembelajaran sendiri

d) Mengenal pasti masa pembelajaran yang ada

e) Menyediakan pelan pembelajaran yang realistic

10. Mengadakan Aktiviti Kritik Secara Terbuka

Saya juga akan mengadakan aktiviti mengkritik secara terbuka dalam sesi pengajaran pembelajaran. Aktiviti ini selalu dilupakan oleh guru. Kritikan terbuka membabitkan kemahiran pengucapan awam pelajar, dalam matapelajaran kebahasaan seperti Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris. Pada penghujung kelas, pelajar akan dipilih secara rawak untuk berucap selama 5 minit kepada rakan-rakan sekelas. Pelajar akan diberi satu topik yang mudah untuk dibincangkan seperti apa yang telah diajar sebelum itu, atau mengenai tugasan yang telah diberi. Semasa ucapan pelajar, seorang panel penilai akan memberi markah atas ucapan yang diberi. Pelajar akan diberi markah berdasarkan lima perkara: intonasi dan kejelasan suara, keyakinan diri di khalayak ramai, kelancaran bahasa, penampilan, dan maklum balas terhadap soalan yang diterima. Komen daripada panel penilai akan disampaikan kepada pelajar untuk membaiki kelemahan yang ada. Dengan adanya kaedah kritikan terbuka ini, pelajar mendapat peranan yang lebih aktif di dalam kelas seterusnya menyediakan pelajar saya untuk lebih berkeyakinan berhadapan dengan komuniti yang lebih besar seperti dalam apa-apa pertandingan.. Selain itu, ianya juga dapat membantu meningkatkan kemahiran komunikasi awam di kalangan para pelajar.

Penutup

Sepanjang perkhidmatan saya sebagai seorang guru, saya sangat seronok menjalankan tugas mengajar. Ia satu hobi yang wujud secara tidak langsung dalam diri saya. Dihadapan pelajar kita dapat berlakon dengan pelbagai watak. Kepelbagaian watak ini boleh menimbulkan minat pelajar untuk terus belajar dibawah pengajaran saya. Disamping itu, saya juga cuba untuk melahirkan pelbagai watak dalam diri pelajar saya agar pengajaran pembelajaran itu akan bermakna, harmonis dan memberansangkan berdasarkan gaya pembelajaran pelajar, personality serta kemampuan mereka. Untuk itu, saya akan cuba mempamerkan penampilan diri yang menyakinkan, ceria dengan senyuman dan mengambil berat tentang kebajikan pelajar. Apa yang saya harapkan, amalan-amalan seperti yang telah dijelaskan diatas akan menjadikan pengajaran pembelajaran saya bermakna kepada setiap pelajar yang saya ajari.

No comments: