19 September, 2009

Malam Hari Raya

Allahu Akhbar, Allahu Akhbar, Allahu Akhbar....Laa Illaaha Illahu Allaahu Akhbar, Allahu Akhbar Walillahiil Ham.....

Sayup...jak soro takbir raya meninggalkan ramadhan yang mulia. Takbir dari Masjid Darul Syifa' Spaoh oleh Imam 3 Tuan Haji Wan Mos dan Imam 2 Sdr. Ibrahim Rajeli serta para makmumnya. nang jelas takbir yo sebab rumah aku tuk sik jauh dari masjid.
Pio lah keadaanya. Apobilo tarikh rayo diumumkan di dalam tv...semo kito tersenyum kerno isok nak rayo. Anak-anak kecik di rumah tuk suko ati. Sapo sik suko....isok rayo.....suatu hari yang ditunggu-tunggu.
Sebentar tek adhim ngan alif ado ngagak aku ke rumah. Singgah kejap kerno ujan rintis-rintis di luar yo. Tapi bunyi mercun....waw...!!!...bunyi urang nak perang....langit spaoh...bermandikan cahayo...berderei jak bungo api ditungkun balo di kampong.....ado juak balo di kampong yang bersedekah dengan urang susah.....syukurlah...dalam banyak-banyak kesukaan tuk kito jangan lupak ngan kakak medik kito nak idup susah yo....kerno sidaknyo pun nak rayo juak...rezeki adalah ketentuan tuhan...jadi samo-samolah kita merasai nikmat pemberian tuhan yo....cea...bunyi ustaz juak....
Apo pun...selamat ari rayo ngan semo kawan-kawan sik ngiro jauh ataupun dekat. minta map zahir dan batin. memang aku selalu terlanjur kato dan olah....biasolah...manusio...
Untuk semuo pembaco....datanglah ke rumah aku maso rayo tuk....selepas sembahyang rayo isok aku ado merik urang makan.... minggu depan baru tuk aku balit kl agik.....
Okey selamat ari raya....

No comments: