RUMUSAN BAHASA MELAYU SPM
üProses mencari dan mengenal pasti isi-isi utama dalam petikan.
ü
Proses mengasingkan isi utama dan isi sampingan, huraian dan bukti.
ü Panjang rumusan mestilah mematuhi arahan ( tidak melebihi 120pp)
ü Jumlah isi minimum ( tersurat dan tersirat ialah 8 dan boleh ditulis lebih asalkan tidak melebihi jumlah
patah kata)
ü Boleh memetik ayat dalam petikan, asalkan tidak disalin secara terus.
ü Rumusan sebaik-baiknya ditulis dalam 4 peranggan iaitu perenggan pendahuluan, isi tersurat, isi tersirat dan kesimpulan.
ü Panjang rumusan mestilah mematuhi arahan ( tidak melebihi 120pp)
ü Jumlah isi minimum ( tersurat dan tersirat ialah 8 dan boleh ditulis lebih asalkan tidak melebihi jumlah
patah kata)
ü Boleh memetik ayat dalam petikan, asalkan tidak disalin secara terus.
ü Rumusan sebaik-baiknya ditulis dalam 4 peranggan iaitu perenggan pendahuluan, isi tersurat, isi tersirat dan kesimpulan.
PENDAHULUAN
Baca dan fahami arahan soalan dengan teliti, kemudian kesan
bahagian isi tersurat.
a. Pastikan kata kunci yang terdapat dalam arahan isi tersurat.
b. Gantikan kata kunci tersebut dengan perkataan yang seerti dengannya.
• Faktor / sebab / punca/ elemen
a. Pastikan kata kunci yang terdapat dalam arahan isi tersurat.
b. Gantikan kata kunci tersebut dengan perkataan yang seerti dengannya.
• Faktor / sebab / punca/ elemen
• Akibat / kesan / impak / implikasi / natijah
• Keistimewaan / kelebihan / faedah/manfaat / kebaikan /
kepentingan
• Kelemahan / keburukan / kekurangan / kekangan / halangan /
batasan / masalah
• Peranan / fungsi / tanggungjawab / tugas.
• Langkah-langkah / cara-cara / kaedah /usaha-usaha /
tindakan-tindakan/pendekatan /
strategi/modus operandi
CONTOH SOALAN : Baca petikan dengan teliti, kemudian buat
rumusan tentang faktor-faktor (KATA KUNCI ISI TERSURAT) penderaan pembantu
rumah dan kesan (KATA KUNCI ISI TERSIRAT) penderaan terhadap mereka.
1. Menulis frasa pendahuluan
CONTOH : Petikan membincangkan/ membicarakan/menyatakan ………
Sinonim : Petikan membincangkan punca-punca/ sebab-sebab penderaan
pembantu rumah di negara kita pada masa ini.
ISI TERSURAT
• Isi tersurat ialah isi penting yang terdapat dalam
petikan/ teks dan dapat dikesan berdasarkan arahan soalan.
• Jika arahan soalan adalah faktor..... isi tersurat
mestilah berkaitan dengan faktor.
• Garis dan nomborkan setiap isi tersurat.Setiap petikan
biasanya mengandungi lebih daripada 6 isi tersurat.
• Isi tersurat lazimnya terdapat dalam setiap perenggan
petikan.
• Abaikan setiap contoh, misalan, seperti dll. Berikan
perhatian kepada isi utama atau isi penting sahaja.
• Pelajar dilarang menyalin bulat-bulat / keseluruhan ayat
daripada petikan. Calon mesti menggunakan ayat sendiri dengan membuat sedikit
penggubahsuaian dari ayat asal.
• Beberapa ayat boleh digabungkan dalam ayat majmuk tetapi
mesti lengkap.
• Untuk mengesan isi tersurat, pelajar DAPAT mengenal pasti
perkatan-perkataan yang berikut, jika digunakan dalam petikan: (Rujuk jadual
yang berikut)
Perkataan yang sering kali digunakan dalam ayat-ayat
isi tersurat
`1. Punca = Disebabkan / kerana / daripada / oleh
sebab/ menyumbang /
2. Kesan = Dapat / telah / mampu / berupaya /akan /
boleh mendatangkan / menjadikan / menyebabkan / membolehkan / meninggalkan /
mempengaruhi dan sebagainya.
3. Langkah = Hendaklah / perlu / mesti / harus / wajar
/ boleh / sepatutnya / wajib
Catatan : Selain mengenal pasti arahan dalam soalan dan kata
kunci dalam ayat-ayat petikan , pelajar boleh juga menentukan isi tersurat
berdasarkan ayat-ayat yang menggunakan Penanda Wacana
sebagaimana jadual yang berikut:
Mengenal pasti Penanda Wacana Dalam Petikan
1. Walaupun… / Namun begitu. Pertentangan maklumat
2. Selain itu, Lebih daripada itu,Di samping, dan, serta,
Kesinambungan maklumat / idea /tambahan
3. Natijahnya, akibatnya, Kesan
4. Juga, malahan Kesinambungan
5. Hal ini demikian kerana , Oleh sebab itu, Sebab
ISI TERSIRAT
• Isi tersirat merupakan ulasan yang munasabah terhadap
unsur kedua /kata tugas kedua dalam arahan soalan
• Sekiranya unsur isi tersirat dalam arahan soalan kedua....
kesan-kesan.. maka pelajar hendaklah menulis kesan yang munasabah.
Contoh : Penderaan menyebabkan pembantu rumah mengalami
tekanan jiwa/ perasaan.
• Jumlah isi tesirat adalah 2 atau 3 isi, tetapi markah
maksimum hanya 4 markah.
KESIMPULAN
• Dalam bahagian ini, pelajar mesti mengemukakan 2 unsur
yang dapat menyimpul / merumus petikan .
• Unsur pertama ialah menyatakan cadangan/ saranan terhadap
isu..... dengan ditandakan dengan kata... mestilah/ haruslah / hendaklah.
• Unsur kedua ialah menyatakan harapan / penyelesaian
terhadap isu. Harapan ini ditandakan dengan kata ... agar / supaya
Contoh :
Kesimpulannya, kerajaan hendaklah membendung masalah
penderaan pembantu rumah dengan segera agar hak-hak mereka dapat dilindungi (
kesan merupakan isi tersirat )
FORMULA: 4 PERENGGAN ( PSTK )
Petikan membincangkan ( Sinonim kata kunci ) ........................
Antara ( Kata tugasan S ) ialah / adalah......... S1................... dan ......... S2 ................ . Selain itu, ……… S3………… serta ……… S4………… Di samping itu, ……………….. S5…………. dan ………… S6……………………
Antara ( Kata tugasan T ) ialah/adalah………………T1………………................. dan ……………............. T2 ................................................
Kesimpulannya, pihak sasaran mestilah/ haruslah ( cadangan : menyokong/ membanteras/ menangani terhadap isu ) supaya/ agar ( kesan/ alasan ) isi tersirat.
(jumlah perkataan )
No comments:
Post a Comment